Aandacht voor alle kinderen

Op onze school volgen we de ontwikkeling van alle leerlingen zorgvuldig. Dat doen we samen: de leerkracht en de intern begeleider/kwaliteitscoördinator (IB/KC’er), in overleg met ouders en kinderen. De leerkracht observeert de kinderen dagelijks in de klas en kijkt naar hun werk en resultaten, de IB/KC'er denkt mee vanuit een breder perspectief, ouders hebben hun eigen ervaringen vanuit de thuissituatie en kinderen kunnen vaak heel goed zelf aangeven wat zou helpen en wat juist niet. Gezamenlijk bepalen we wat een kind nodig heeft om zich zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen, ieder vanuit zijn eigen invalshoek. Soms is extra uitleg, uitdaging of begeleiding in de klas voldoende, soms is er meer ondersteuning nodig. 

Regelmatige gesprekken over de groep en je kind

Vijf keer per schooljaar bespreken de leerkracht en de IB/KC’er samen elke groep. We kijken daarbij eerst naar de groep als geheel en daarna naar de ontwikkeling van de individuele leerlingen. Tijdens deze gesprekken besteden we aandacht aan verschillende onderwerpen, zoals:

  • een goede start van het schooljaar en de sfeer in de groep

  • het sociaal-emotioneel welzijn van de kinderen

  • de leerresultaten en de voortgang

  • vaardigheden zoals plannen, samenwerken en zelfstandig werken

Ondersteuning

Wanneer een kind meer tijd en energie nodig heeft om zich bepaalde doelen eigen te maken, bieden wij daar op school ondersteuning voor. Dit gebeurt door een onderwijsassistent of door een vrijgeroosterde leerkracht  in kleine groepjes buiten de eigen klas. Het streven is dat het kind - dankzij deze ondersteuning - weer goed kan aansluiten bij datgene wat in de groep wordt aangeboden.Voor kinderen die aan einde zijn van groep twee en voor de kinderen in groep drie, bij wie het lezen (aanvankelijk) niet vlot op gang komt, maken wij gebruik van het programma Bouw! Wekelijks wordt dan drie keer door een  Bouw!-begeleider met het kind individueel achter de computer geoefend.

Uitdaging

Binnen de methodes die wij op school hanteren, wordt extra uitdaging standaard aangeboden. Wanneer het werk binnen de methode toch onvoldoende uitdaging biedt, hebben wij aanvullende methodes met uitdagend materiaal of mogen kinderen een werkstuk of boekpresentatie maken. Hiervoor maken we bijvoorbeeld gebruik van de methode Briljant of  van MindXperience. 

Projectgroep

Ook kinderen die snel en makkelijk leren en al veel uitdagend werk krijgen, hebben soms extra ondersteuning nodig. Bijvoorbeeld met het leren plannen en organiseren van het werk, met het samen werken of het aangaan van taken die eerst te moeilijk lijken.Voor deze kinderen hebben wij op school de Projectgroep, waarin de kinderen aan de hand van een thema met elkaar aan de slag gaan. De Projectgroep wordt aangeboden voor de groepen 3 t/m 5  en de groepen 6 t/m 8 op de woensdagochtenden. In overleg met de leerkracht wordt bepaald of een kind gaat deelnemen aan de Projectgroep.  Buiten meer uitdagende lesstof, wordt ook gewerkt aan een persoonlijk leerdoel, dat in gesprek met de Projectgroep-leerkracht wordt opgesteld.

Extra ondersteuning wanneer dat nodig is

Als blijkt dat de hulp in de klas niet genoeg is, of als er een andere vorm van ondersteuning nodig is, dan kijken we samen naar passende oplossingen. Daarbij werken we samen met externe partners die expertise en inzet hebben die we binnen de school niet kunnen bieden. Meer informatie over deze ondersteuning en onze samenwerkingspartners leest u op de pagina Externe partners

Het beleid rondom alle specifieke zorg hebben wij vastgelegd in protocollen, zoals het dyslexieprotocol. Deze zijn te vinden onder het kopje Documenten.